#1 Voigtländer Heliar
Vítejte u prvního dílu mého seriálu o starých divno-foto-krámech, o který jste se nikdo neprosili, ale stejně vám to povím. A úvodem nepředstavím nikoho jiného než zřejmě nejslavnějšího člena rodu Voigtländerů, jehož jméno přetrvalo i do dnešní éry - Heliar.
Čím je lepší začít, než jedním z nejproslulejších objektivů historie, vzniknuvším poprvé již v roce 1900? Název Heliar je natolik cenným rodinným stříbrem, že se dochoval i do dnešních dob a stále se vyrábí - již ovšem na digitální (křižuji se a odplivávám přes levé rameno) fotoaparáty. Nutno však podotknout, že s původními Heliary má společný skutečně již jen ten název.
- Verzí bylo fakt megamnoho - vydaly by na samostatnou knihu. Pre-Dynar verze vyráběná mezi lety 1900-1902, slavná (a mnohými považována za nejlepší) Dynar konstrukce nastupující roku 1903 a nejrozšířenější post-Dynar iterace, postupně od počátku první světové války zcela vytlačující Dynar verzi. Měnily se světelnosti (f3.5 až f5.5), ohniska, konstrukce i rozměry, později dokonce přibyly antireflexní vrstvy. A experimentovalo se i s materiálem - hliníkové slitiny, které měly výhodu velmi nízké váhy, byly v průběhu první světové války (z důvodu nedostatku hliníku používanému zejména v aeronautice na draky letadel) nahrazeny mosazí.
- Měl jsem různé typy - hliníkové Dynary, černé mosazné modernější typy či zajímavé Frankensteinovo monstrum v podobě mixu hliníkové slitiny a moderní konstrukce. Narazit můžete i na vzácné nečerněné zlaté verze z mosazi (tovární, předesílám. Když odrbete drátěnkou barvu až na mosaz pod ní, taky budete mít zlatý objektiv, ale chraň Vás ruka Páně!). Spatřit lze i konstrukčně odlišné snímkovací verze do letadel (tzv. aerial) a viděl jsem i typ s krupičkovou, tzv. Schrumpflack úpravou šasi, podobnou německému Zimmeritu. To je sen! Panzerkampfwagen Heliar odolný magnetickým minám!
Ač vám jistojistě budou někteří přísahat na počestnost své matky, že je mezi verzemi ve výstupu zcela evidentní a propastný rozdíl, já jsem si - nerad to přiznávám - žádného nevšiml. Určitě tam nějaký bude (Dynar verze by měly mít mírně lepší pokryv a tonální reprodukci barev), ale želbohu nebylo mým očím dáno ho spatřit.
Jisti si však můžete být bez skrupulí tím, že ať se vám dostane do ruky jakýkoli, charakter skla (slang pro slovo "objektiv", vyhrazen výhradně hustejm lidem z fotografických gangů) je jako stvořený pro portrétování a podání bude již od plné díry velmi ostré (avšak ne příliš jako třeba u procesních skel), ale zároveň jaksi sametové, hebké a plné něhy. Krémový bokeh v pozadí už jen přidýchne kus lásky. A zapište si na matnici - kdo cloní Heliar, vraždí Heliar!
Postupně si vydobyly pověst jako Crème de la Crème portrétní fotografie - a to do takové míry, že spousta osobností od králů a maharádžů, filmových hvězd, vojevůdců a pánů i kmánů striktně odmítala být focena jiným objektivem. To se speciálně týkalo Universal Heliaru. Ale o tom až příště.
Má současná 360mm verze není nic jiného než 2,5kg těžký heblo ze skla a černěný mosazi (erudovaněji vyjádřeno, modernější iterace nezanedbatelné hmotnosti a vybraných materiálů), který za ty drahný léta svý existence muselo rozdrtit snad už celej regiment palců u nohy. Asymetrická pětičočková konstrukce se zadní tmelenou bikonvexní skupinou, přední konvexně-konkávní a ble ble ble - těch pár podivínů rochnících se v optických schématech odkáži na Lens Vade Mecum. Hotovou bibli (a bichli), jež je povinností každého objektivového cifršpiona. Méně odhodlaným postačí obligátní Wikipedia či Camera-wiki).
No a ta 480mm na obrázcích? To si takhle o víkendu, nic zlého netuše, jdete jako správnej kavárenskej povaleč místo do polí a továren na bezkofeinový sójový pumpkin-spice venti latté - a najednou bum! Zničehonic vás místo oříšku cvrnkne do nosu pořádnej ořech, úplnej kokos a jeden z nejraritnějších objektivů, co se kdy po týhle planetě kutálely. No to je zas neděle, kam už to má člověk dávat.
No každopádně má současná 480mm verze není nic jiného než 3,6kg těžký kokos ze skla a černěnýho hliníku, který za ty drahný léta svý existence musel totálně anihilovat snad už celý armády palců u nohy, až se divím, že je evolučně pořád máme. Pramálo vyrobených kusů, ještě pramalejší počet těch dochovaných. Cenovka musela být tehdy úplně očiprotáčející pro kmány i pány. Signování se bohužel nedochovalo, protože se v některých případech nacházelo na sluneční cloně, která v tomto případě bohužel chybí (jiné verze měly ražbu na šasi a sluneční clonu napevno přidělanou k tělu objektivu, takže jste jí aspoň neztratili). Zajímavým detailem jsou charakteristické Heliaří ťuflíky na ovládání clony, které se u normálních verzí vyskytovaly pouze u 420mm, 480mm a možná 600mm verze, jinak byly poznávacím znamením Universal Heliaru, kde se jimi kromě clony ovládal také soft-focus mechanismus. Tvar ťuflíků a jejich velikost se v průběhu času měnily. Určitě existuje nějaké lepší slovo než ťuflíky, ale tohle je takový ťuťu.

Počkat, cože? 600mm Heliar? No jo, je to tak, existoval. Celý generace palců se na to snaží zapomenout. Prapramálo vyrobených kusů, ještě prapramalejší počet těch dochovaných. Takže na něj rovnou zapomeňte taky.
- Aktualizace: dle japonského experta na historickou optiku Masajoši Hajašiho bylo dle dostupných pramenů (vycházejících převážně z publikací Hartmuta Thieleho) vyrobeno přinejmenším 485ks 480mm a 74ks 600mm. Ba co více, existovaly i zakázkové varianty nevyskytující se v oficiálních katalozích - kupříkladu 500mm f3.5 a 700mm f4.5. V případě objevu takového kousku se to dá směle připodobnit k nalezení Svatého grálu.
Slovo "Heliar" je derivátem Hélia - řeckého boha Slunce. Co takhle postavit se po bok velikánů a nechat se zvěčnit, než nás zas opustí pěkný počasí? Protože jak říkával nebožtík Ned Stark - budiž mu země lehká - zima se blíží! Takže napište a než si poportrétujem, nezoufejte. Uvidíme se u dalšího dílu. Máte to marný, nic s tím nenaděláte.