#3 M.P.P. mk. VI 4x5"
Rádi byste německou Linhof Super Techniku, ale nechce se vám za ni solit? Řešením je britská Linhof Super Technika! Doporučuje 10/10 Angličanů, 0/10 Němců, 9/10 zubařů a 1/1 Jiří Zouharů.
M.P.P., neboli Micro Precision Products, byl britský výrobce optického příslušenství, který fušoval hned do několika odvětví s tím souvisejících.
- Firma byla založena již roku 1941 a zesnula léta páně 1982, budiž jí země lehká (od roku 1976 nesla navíc trochu pozměněný název).
- Krom velkoformátových sklopek, kardanů a reportážních strojů ne nepodobných americkému Graflexu (čti předchozí článek!), firma vyvíjela i úspěšné a nezavrženíhodné středoformáty, konkrétně dvojoké Microcordy, Microflex ad. (jediná poválečná firma v Británii, která středoformátové TLR vyráběla!). Koketovali však i se zvětšovacími přístroji, promítačkami a dalším harampádím.
- TLR (twin-lens reflex camera - hezky česky dvojočky) byly navíc osazeny špičkovou optikou např. od Rosse či Taylor, Taylor & Hobson. Ňam.
Nebudeme však laskavého čtenáře trýznit rozvláčnostmi o portfoliu tohoto britského rodinného fotostříbra a vrhneme se na protagonistu dnešního článku. Micro Technical Camera se zove tato škatule, zde konkrétně v podtypu (mark/mk.) VI, spatřivším světlo světa roku 1952.
- Typů bylo šest, značených I (1948) - VIII (1963). Verze IV a V se nevyráběly a tudíž byla tato čísla z nějakého bezesporu sofistikovaného důvodu přeskočena.
Šlo téměř s jistotou o nejpokročilejší stroje tohoto typu kdy vyráběné na Britských ostrovech, pyšnící se navíc velice dobrým dílenským zpracováním. Každá další verze byla evolucí té předchozí a všechny měly společné jmenovatele: nízkou váhu, skladnost a univerzálnost.
Verze narozdíl od svých reportážních sourozenců (Micro-Press) neoplývaly zabudovanou závěrkou, přibyla tak nutnost použití skel s integrovanou závěrkou - útěchou budiž poměrně velkoryse pojatá díra v přední standardě, která mohla schlamstnout i obéznější objektivy. Nechyběl však dálkoměr (co je dálkoměr zjistíte z mého geniálního popisu v předchozím článku) a v horní části výklopný sportovní hledáček s rámečkem vepředu. Dálkoměr se dal navíc pomocí vkládání plíšků před vzpěru na základně kalibrovat na různá ohniska objektivů - pro která byla u pojezdů základny indikace. Příjemná drobnost - a přitom taková blbost.
- Sportovní hledáček slouží k rychlému orámování scény bez nutnosti zdržovat se použitím optického hledáčku či šachty. Čas je zvolen, závěrka natažena, předostřeno na nekonečno a jen mrknete do sportovního hledáčku a cvak! Některé rámečky a masky měly předkresleny i různé ohniskové vzdálenosti, takže jste ihned přesně věděli, na co míříte. Rychlé a efektivní. Díky těmto vlastnostem se sportovní hledáčky uplatňovaly, teď se chytněte futer, při focení sportu.
Kde však mk. dominovaly, byly na sklopný fotoaparát (tzv. sklopky či fieldky - je to kratší a zní to přísně) nekompromisní možnosti pohybů. Kromě obligátních na přední standardě se mohla negativně vyklopit základna či dodatečně vysunout zadní část s měchem. To de facto umožnilo pohyby i na odvrácené straně nebo prodloužit výtah měchu a dovolit tak použití objektivů s delším ohniskem a ukojit tak chutě portrétistů nebo tele-fotografů. Bú.
- Pojmem "pohyby" se rozumí vychylování předních a zadních standard do různých směrů a úhlů. Každý pohyb má svůj název (tilt, shift, swing, slide, rise ad.) a slouží jinému účelu - pro korekci paralaxy, předejití kácení svislic, hrátky s hloubkou ostrosti, zaostřování/rozostřování pouze částí snímku a jiné fiškuntálie. Možnosti jsou dalekosáhlé a jejich zvládnutí vám otevře úplně nové vesmíry fotografování. Nedostižným králem pohybů jsou kardanové fotoaparáty usazené na tyči, jejichž konstrukce umožňuje mnohem dramatičtější míry pohybů než u sklopných fotoaparátů. Ale i ty se umí předvést. Doporučuji obsáhlý a názorný článek zde.
Spolu s všestranností, hmotností, která se pohybuje okolo tří kil a rozměry, kdy fotoaparát sklopíte do apartního čtverečku, jde o skutečně univerzální a cestovní fotoaparát (čtenáři s APS-C aparáty a podobnými legráckami do dlaně nechť spolknou hořkou slinu). Nemohu však nezmínit i solidní dílenské provedení skládající se převážně z kovu - což krom bezva odolnosti zvyšuje i obranyschopnost nositele. Díky integrovanému koženému madlu se můžete celkem solidně rozpřáhnout a při večerních toulkách Sherwoodem u Hlaváku budete se svým fotokyjem rázem vzbuzovat odpovídající respekt. Pokročilejší válečníci se mohou vybavit stativem do druhé ruky a zdvojnásobit tak svůj obranně-útočný radius. Tak boji zdar a dobrý světlo!