#4 Sinar S1 8x10"

21.12.2023

Sváteční časy si žádají sváteční článek. Něco mimořádně neobyčejného - titána vyvanulých dob a velmistra zašlých umění. Pevněji sevřete punč, dámy nechť potlačí výkřik, páni uctivě smeknou. Přichází Sinar.

Značka Sinar je synonymem švýcarské preciznosti a spolu s Arca Swiss a Alpou patří do fotografické triquetry a svaté trojice velkoformátových aparátů ze země zubatých železnic a rozteklýho sýru. Slovo je akronymem pro "Still, Industrial, Nature, Architectural and Reproduction photography."

  • Zrod Sinaru je datován až do roku 1879, kdy se Carl August Koch definitivně našel v nejlepším umění na světě, tj. fotografii samozřejmě.

  • Je to k nevíře, ale všechny tři firmy stále existují a věnují se stále stejnému řemeslu, tzn. produkci špičkové fotografické techniky, optiky a související veteše. A jedno mají stále společné - abyste si od nich mohli něco pořídit, musíte prodat babičku, dědečka, po jednom z každého párového orgánu a registrovat se na OnlyFans.

  • Pojem "švýcarská svatá trojice" se obvykle vztahuje ke třem neotřesitelným pilířům jiného odvětví - hodinářství. Označuje tři nejdůležitejší tradiční firmy - Patek Phillipe, Audemars Piguet a Vacheron Constantin. Pro pořízení hodinek z jejich portfolia platí to co výše, jen musíte přihodit ještě mámu s tátou.

Gró Sinaru vždy tvořily kardanové velkoformáty na tyči, které se ponejvíce uplatňovaly v ateliérech či při focení architektury, kde je možno plně využít jejich potenciálu díky pohybům. Co je sklopka a co kardan přibližuji ve svém předchozím článku, základní výcuc nabízím níže.

  • Pojmem "pohyby" se rozumí vychylování předních a zadních standard do různých směrů a úhlů. Každý pohyb má svůj název (tilt, shift, swing, slide, rise ad.) a slouží jinému účelu - pro korekci paralaxy, předejití kácení svislic, hrátky s hloubkou ostrosti, zaostřování/rozostřování pouze částí snímku a jiné fiškuntálie. Možnosti jsou dalekosáhlé a jejich zvládnutí vám otevře úplně nové vesmíry fotografování. Nedostižným králem pohybů jsou kardanové fotoaparáty usazené na tyči, jejichž konstrukce umožňuje mnohem dramatičtější míry pohybů než u sklopných fotoaparátů. Ale i ty se umí předvést. Doporučuji obsáhlý a názorný článek zde.

První důležitý výkop do světa obrázků nastal s Alpinou - linie budoucnosti byly načrtnuty, ale stále bylo co zlepšovat. Nevýhodou byla tehdy ještě nemodulárnost příslušenství a atypická konstrukce (například tyče, která nebyla typicky Sinaří a zaměnitelná s následujícími modely).

Malým krůčkem pro svět a velkým skokem pro fotografy byla Norma. Zde už šlo o plnokrevný model s jasně rozpoznatelnou DNA Sinaru a hromadou příslušenství na všechny formáty. Vyrobeno z kovu a litiny, nezničitelné a těžké - přesto poměrně kompaktní. Následovaly modely jako:

  • P (precise) - převážně do ateliéru. Byly větší, těžší a robustnější s důrazem na maximální míru pohybů a preciznosti.
  • F (field) - k použití v plenéru. Konstrukce byla odlehčená a s menší mírou dostupných pohybů (stále však vysoce nadstandardních).
  • C a X - hybridy předchozích dvou či "očesanější" levnější verze.

Největší devízou všech řad s výjimkou Alpiny je však maximální modulárnost a vzájemná zaměnitelnost doplňků. Až na vzácné výjimky vám nic nebrání v sestavení aparátu složeného z Normy, P verze či o desítky let novější F2 varianty - bude to sedět a sestávat dle vašich potřeb a preferencí. Jde tedy o takové fotoLego s širokou plejádou různorodého harampádí okolo.

Upozornění pro slabší jedince - následující řádky mohou obsahovat stopové množství vychloubání se!

Pozorný čtenář se však po Vánocích drbe rozpaky na čtvrté bradě a všímá si, že jedna verze chybí - a má pravdu. Snad bych to ani nebyl já, abych neulítával na divnověcech a neměl něco speciálního - a to doslova. Mnou používaná verze je značena S (special). Sloužila k vědeckým a kopírovacím účelům a počet vyrobených kusů by na prstech jedný ruky spočítal zpomalený zastánce novoročních petard.

Rozdíly jsou patrné na první pohled - přední i zadní standarda jsou výrazně odlehčeny a téměř zbaveny pohybů. Přední dovoluje pouze rise/fall (a má odlišný zamykací mechanismus k nosné tyči oproti novějším verzím) a zadní disponuje jen mikroposuvem. Standardně byl přístroj upevněn na pojezdu se základnou a osvětlením (Polaroid MP-4) ve vertikální rovině a snímal předlohy. Nicméně nic nebrání tomu používat ho jako každou jinou verzi pro běžné focení. Plusy a mínusy jsou nasnadě - omezené pohyby avšak velmi nízká váha 5,08kg, jež předčí i lecjaké sklopky (na stabilitě však nic ubráno není a bez problému používám i s velice těžkými skly). Komu nedostatek v podobě pohybů vadí, může standardy díky zaměnitelnosti nahradit jinou verzí.

  • Jde konkrétně o verzi S1 přibližně z roku 1978. Měla existovat i verze S2 s pohyblivější přední standardou, ale nikdy jsem ji neviděl. Popravdě jsem spatřil jen jeden další kus S1 varianty a dohledat se nedá nic. Jediné materiály jsem získal přímo ze Sinaru a ty přikládám v článku. Zacházejte s nimi s úctou a rozvážností - vlastnictví těchto dokumentů vás vcukuletu katapultuje mezi velkoformátnickou smetánku a holky budete odhánět stativem.

Přiložené materiály však člověku znalému Sinařího ekosystému způsobují údiv a niterný otřes, neboť je zde vidět binokulární reflexní hledáček ve variantě 8x10"! Drtivá většina lidí o něm nikdy neslyšela a ten zbytek soudí, že nikdy neexistoval a zůstal jen na návrzích a ve vlhkých snech. Nicméně vás vyvedu z temnot - existoval a využíval jsem ho. V téhle fázi už jsem pomalu nemohl ani venku projít a na rozhánění vdavek chtivých davů použít stativy dva.

  • Občas se můžete setkat se samo-domo verzemi zbastlenými doma na koleni nebo hledáčky ze systému Toyo - ten je se Sinarem většinově zaměnitelný a občas, byť velmi vzácně, se objeví. Toto je však originál.

Oproti běžné 4x5" variantě však nebyl zamýšlen pro portrétní využití v horizontální poloze, nýbrž vertikální - v tandemu s výše zmíněným příslušenstvím Polaroid MP-4 jste do něj koukali shora (taktéž chyběla překlápěcí lupa - jde tedy o velice jednoduché příslušenství sestávající pouze z plastu a zrcadla). Binokulár nebyl posazen v tupém úhlu jako u menší verze, ale ostrém - pro běžné komfortní použití je tedy třeba být dost vysoký, ani tak to však není úplně ono. Leccos naznačuje již oficiální název "Special copying focusing hood."

Až vám bude někdo tvrdit, že kardany jsou ateliérové aparáty nevhodné pro použití v plenéru, je nasnadě odvětit - "no a?" Nenechte se zastrašit dobrými radami a místo nich tvrďte páteř a třibte vůli.

Závěrem roku i článku mi odpusťte špetku vzletných rad a patetických frází: foťte! Malujte, skládejte, hněťte a veršujte! Nedejte se zviklat nezdary a zahálkou, času není nazbyt. Chyby se budou vršit, neúspěchy stupňovat. Nic však netrvá navěky a noc je nejtemnější před úsvitem. Mistr D.A. to řekl lépe než já kdy svedu - "Do zbabělosti se tvá duše kuklí, co ta zahnala lidí od díla. Co zvířat od ní bylo krutě bito, a přitom se jen zdáním splašila." [Dante Alighieri. Božská komedie. Přeložil Vladimír Mikeš. Praha: Academia, 2009]

Přeji v následujícím roce a i těch mnoha dalších co nejvíce co největších nafocených negativů.

Per aspera ad astra.